Andrew Amorim, Sif Ankergård, Annika Eriksson, Bjørn Mortensen, Mårten Spångberg

AFTER THE EXHIBITION

Amorimshape of a forrest
mandagStengt
tirsdagStengt
onsdag12:00-18:00
torsdag12:00-18:00
fredag12:00-18:00
lørdag12:00-18:00
søndag12:00-18:00

En gruppeutstilling med Andrew Amorim, Sif Ankergård, Annika Eriksson, Bjørn Mortensen og Mårten Spångberg.

After the Exhibition skapes en fiktiv situasjon der en utstilling – men ikke denne - er i en opphevet tilstand. Kanskje er utstillingen akkurat avsluttet, men ikke pakket bort. Den ellers romlige rytmen og presise plasseringen av arbeider som vanligvis gir utstillinger et sterkt regissert preg er borte, og i stedet har vi et felt hvor hvert element er utskiftbart. Ingenting dominerer eller leder deg hit eller dit, og ingenting forklarer noe annet. Tiden for veiledning og mening er forbi, og istedenfor vil alle som går inn gallerirommet oppdage det samme: Åtte kunstverk. De er ikke del av en helhet, men er simpelthen bare der. Rører du ved dem? Ser du på dem? Setter du deg ned og skriver en e-post? Du behøver ikke ha noen klar formening. Dine avgjørelser forandrer ikke verkene; de trenger ikke, og vil ikke forandre deg. Men du kan bli så lenge du vil.

I denne utstillingen av en utstilling er det ikke noe foreslått narrativ, ei heller en fantastisk verden. Ideologi, særlig kapitalisme, skaper verdener: Erfaringer, variasjon, masse-tilpasning, alternativer, flerfoldige versjoner. Det er ikke noe alternativt ved å generere alternative muligheter. Det som kanskje er radikalt, er heller å nekte å differensiere ytterligere, nekte å skape flere perspektiver, å fortsette spredningen og ta uendelige avgjørelser. Den radikale oppgaven er heller å forsøke å håndtere det som er iboende i verkene selv, eller å håndtere umuligheten av dets immanens. Ikke mer, men mindre. Tilbaketrekking. Èn og én alene. Utallige ganger. Deretter enda mindre, men ikke ingenting.

Utstillingen After the Exhibition ønsker å skape et miljø hvor man kan oppleve kunst som ikke-representativt, men samtidig flytte diskursen, manifestasjonen, eller fokuset på ikke-representasjonalisme vekk fra materialitet, hvor det later til å sitte fast i noe annet. Dette ”noe annet” er på den ene siden et spørsmål om hvorvidt atmosfære er en form for kollektiv kunnskap. På den annen side er ikke dette en relasjonell utstilling, og hvorvidt det er en tidsånd involvert er heller ikke viktig. Kanskje det viktigste ved ikke-representasjonalisme, i utstillingen og generelt, er immanens: Den rå virkeligheten av verket der det står, selv om verket slik det står også er umulig å snakke om av ontologiske, psykoanalytiske, poststrukturalistiske, fenomenologiske, Heglianske eller av andre grunner; velg din favoritt. Alle disse er fiktive måter å håndtere det iboende, og det er fint det også. Fordi vi fortsatt trenger å snakke om verket i seg selv, vi kan bruke fiksjon til å skape en fortelling om det, en utstilling som denne, et bilde av et bilde. After the Exhibition skaper betingelsene for en fortelling som imidlertid er lite definert, ikke-narrativ, ikke-litterær, og som skjer i sanntid i en utstilling som utgir seg for å være en utstilling.


Lørdag 9. desember klokken 14:00 inviterer TASC til samtale og diskusjon om utstillingen. Mer informasjon kommer.


--

Andrew Amorim ble født i Belém i Brasil, og bor og arbeider i Bergen og Berlin. Han har mastergrad fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen i 2016. Amorim arbeider med fotografi, film, videoinstallasjoner, lyd og tekst i sine undersøkelser av identitet, minne og forfall. Hans arbeider består i stor grad av iscenesettelser foran kamera, hvor koreografi og narrativ spiller sentrale roller. Amorim kombinerer funnet og originalt material - nye fortellinger blir presentert gjennom reproduksjon og redigering. Hans installasjoner består ofte av langsomme og ettertenksomme videoer som refererer til filmatisk og minimalistisk tradisjon.

Sif Ankergård er en kunstner basert i Bergen. Hun har mastergrad fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen i 2015, og bachelorgrad fra Gerrit Rietveld Academy i Amsterdam i 2013. Ankergårds arbeider har blitt vist i Norge og internasjonal ved institusjoner som Plattform Stockholm, Hordaland kunstsenter og Kunsthall 3,14 i Bergen; Kunsthal Aarhus i Århus i Danmark; AARK Archipelago Art Residency i Korppoo i Finland; Galleria Grefti i Umbertide i Italia; EEA residency i Belitz Hailstade i Tyskland; Oude Kerk i Amsterdam.

Annika Eriksson er en svensk kunstner med base i Bergen og Berlin. Hennes arbeider har blitt vist internasjonalt ved institusjoner som Hayward Gallery og Gasworks i London; IASPIS i Stockholm, Mori Art Museum i Tokyo, SALT i Istanbul; Hamburger Bahhof og Neue Nationalgalerie i Berlin; Wattis Institute for Contemporary Art i San Francisco. Eriksson´s arbeider har blitt vist ved  biennaler i Istanbul, Shanghai, Sao Paulo, Dakar, Wien og Venezia. Hennes seneste retrospektive separatutstilling, The Social, ble avholdt ved Moderna Museet i Malmö i perioden mars til juni 2017.

Bjørn Mortensen er en kunstner som bor og arbeider i Bergen. Han har bachelorgrad fra Central Saint Martins i London i 2008 og mastergrad fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen i 2011Mortensens utstillingsvirksomhet de seneste årene inkluderer blant annet Kunsten tilhører den som ser den, Norsk Skulpturbiennale ved Vigelandmuseet i Oslo (2015); Pockets and Pouches, Entrée i Bergen (2015); Textured Windows, Global Committee i New York (2015); Whitin a Matter, Kraft Oslo (2016); Separatutstilling ved Akershus Kunstsenter (2017). Han driver forlaget Apis Press med kunstneren Mathijs van Geest. Mortensen er i 2017 nominert til Sparebankstiftelsen DNBs kunstnerstipend.

Mårten Spångberg er koreograf og kunstner med bo og virke i Stockholm og Brüssel. Han arbeider med forholdet mellom estetikk og den verden han undersøker gjennom sin konseptuelle praksis - en praksis som spenner fra dans til maleri, fra fiksjonsskriving til lyd, og i tillegg til aktiv innen utdannelse, publisering og akademisk skriving. Han er professor i koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo og assosiert kunstner hos Black Box Teater, også i Oslo.


Hordaland kunstsenter holder til i Bergen, og ble etablert i 1976 som det første kunstsenteret i Norge. Aktiviteten på Hordaland
Kunstsenter er synlig gjennom utstillingsprogrammet, med lik vekt på seminarer, presentasjoner og dialog. Siden 1987 har
Hordaland kunstsenter hatt et nordisk gjesteatelierprogram, som fra 2008 også er åpent for
internasjonale kunstnere, kuratorer, skribenter og andre innen kunstfeltet.