Carlos Motta

Tidligere

DESEOS

SkjpwL5U2

I sin utstilling "Deseos", som består av et videoverk og en installasjon av skulpturer, stiller kunstneren Carlos Motta spørsmål ved historieskriving og konstruksjonen av normative og binære diskurser for seksualitet og kjønn, med hovedvekt på gjengivelsen av transkjønnede kropper gjennom historien. 

Mottas videoverk Deseos / رغبات (Begjær) (2015) belyser hvordan medisin, lovgivning, religion og kulturell tradisjon har formet de dominerende diskursene for den kjønnede og seksuelle kroppen, gjennom fortellingen av to parallelle historier. Den første handler om Martina, som levde i Colombia mot slutten av 1800-tallet, og som ble rettsforfulgt med anklager om å være “hermafroditt”. Den andre historien forteller om Nour, som levde i Beirut sent i det osmanske rikes regjeringstid, og som ble tvunget til å gifte seg med sin kvinnelige elskers bror. Videoen presenterer en forestilt korrespondanse mellom disse to kvinnene. Tross geografisk, kulturell og religiøs adskillelse, deler de to erfaringen med konsekvensene av et homoseksuelt forhold og av å imøtegå rådende kjønnsnormer.  

Beloved Martina (2016) er en serie av ti 3D-prints basert på skulpturer fra den greske og romerske antikken og renessansen samt fotografier fra sent 1800-tall. Skulpturene presenteres i en museumsaktig installasjon, og representerer den mytologiske skikkelsen Hermafroditos, som var sønn av Hermes og Afrodite, med en kropp som som fusjonerte med vannymfen Salmakis’ kropp, og dermed antok en androgyn form. Mottas nedskalerte kopier av de historiske objektene spiller på den vedvarende historiske fascinasjonen for denne transkjønnede figuren, og på hvordan transkjønnede kropper har vært gjenstand for det klassifiserende og autoritære institusjonelle blikket gjennom tidene.

Den amerikanske kunsthistorikeren David Getsy beskriver Mottas verker som “lyriske og ambisiøse, og han løfter fram historiske karakterer som er komplekse i sitt virke og i sin motstand til systemene for politisk og kulturell makt som forsøker å lokalisere og kontrollere dem. Motta skaper øyeblikk av det en kan kalle visjonær identifikasjon”.

 

Hordaland kunstsenter prioriterer produksjonen av nye arbeider fra aktive samtidskunstnere, samt formidlingen av disse både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Carlos Mottas video Deseos / رغبات  er blitt til på bestilling fra Council (Paris); produsert i samarbeid med Hordaland kunstsenter, MALBA – Museum de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Röda Sten Konsthall (Göteborg); ); Galeria Filomena Soares (Lisboa) og Mor Charpentier Galerie (Paris).

 

Les et intervju med Carlos Motta på kunstkritikk.no i forbindelse med utstillingen: Ti spørsmål: Carlos Motta

 

--

 

Carlos Motta ble født i Bogotá, Colombia i 1978, og bor og arbeider for tiden i New York. Arbeidene hans har vært vist i separatutstillinger ved the New Museum, New York; MOMA/PS1, New York; Institute of Contemporary Art, Philadelphia; Tate Modern, London; Röda Sten Konsthall, Göteborg; PinchukArtCentre, Kiev og Sala de Arte Público Siqueiros, México City. Han har også stilt ut i gruppeutstillinger ved Guggenheim Museum, New York; SF MoMA, San Francisco; Museu d’Art Contemporani de Barcelona; Witte de With, Rotterdam; Jeu de Paume, Paris og Castello di Rivoli, Turin. Motta har dessuten deltatt ved X Lyon Biennale; X Gwangju Biennale; Gothenburg International Biennale of Contemporary Art; International Film Festival Rotterdam og Toronto International Film Festival. Mottas seneste og kommende separatutstillinger inkluderer visningssteder som Mercer Union, Toronto (april 2016); P.P.O.W Gallery, New York (april 2016); Pérez Art Museum, Miami (juli 2016) og MALBA-Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (oktober 2016). Motta vant i 2014 Main Prize – Future Generation Art Prize, ble utnevnt til Guggenheim Foundation Fellow i 2008, og har mottatt tildelinger fra Creative Capital (2012), Art Matters (2008) og Cisneros Fontanals Foundation (CIFO) (2006).

mandagStengt
tirsdagStengt
onsdag12:00-18:00
torsdag12:00-18:00
fredag12:00-18:00
lørdag12:00-18:00
søndag12:00-18:00

Hordaland kunstsenter holder til i Bergen, og ble etablert i 1976 som det første kunstsenteret i Norge. Aktiviteten på Hordaland
Kunstsenter er synlig gjennom utstillingsprogrammet, med lik vekt på seminarer, presentasjoner og dialog. Siden 1987 har
Hordaland kunstsenter hatt et nordisk gjesteatelierprogram, som fra 2008 også er åpent for
internasjonale kunstnere, kuratorer, skribenter og andre innen kunstfeltet.