Beathe C. Rønning, Margit Seland, Hazel Barstow, Davood Zandian

Beathe C. RønningFwd: FRIHETEN, nå også med vedlegg
Margit Seland: Tid
Hazel BarstowSweet//Crude. Støttet av Norsk kulturfond.
Kafé ØKS: Davood Zandian Fotoalbum

ØKS inviterer til åpning av 4 nye utstillinger lørdag 28. oktober kl. 15.00.

Åpning ved Åshild Adsen, Museumsdirektør Nordenfjeldske kunstindustrimuseum og Marit Paasche, kunsthistoriker og kritiker.

 

Beathe C. Rønning viser separatutstillingen Fwd: FRIHETEN, nå også med vedlegg

Grunntema i Beathe C. Rønnings utstilling er frihet. Frihet til å skjerme inntrykkene vi lar virke på oss, frihet til å dyrke variasjon og blande sjangre, frihet til å skape autonome soner, frihet til å gjøre feil, frihet til å leke med maten, frihet til å bryte selv de minste normene. Verkene er visuelle og konseptuelle eksempler på denne friheten, i menneskelig format. Kunstnerisk jobber Rønning likeverdig med konsept, funnet materiale, bilder og tekst, så tittelen «Fwd: FRIHETEN, nå også med vedlegg» er et lite verk i seg selv, et tekstlig snapshot av denne vanlige feilen i epostkommunikasjon. Det luftige og storslagne ordet FRIHETEN, blir kontrastert av tittelens trivialitet, og ordet vedlegg henviser til de uttrykkene for frihet i utstillingen. 

 

Det er meningsløst å snakke om frihet uten å være spesifikk – skriver Beathe C. Rønning.

Videre skriver hun: «Frihet og frykt er tett forbundet. For eksempel når man tar seg friheten til å tenke og føle selv, også når en annen agenda presser seg på: Serien Antidrama er klar. Den har vært underveis i 12 år og jeg rakk det bare såvidt før papiravisene forsvinner, som er utgangspunkt for verket. 7 store print på baryttpapir, montert i magnetiske eikelister produsert av min greie far (86) i garasjen. Det blir også et frihetens møbel, spesiallaget av en seilmaker på Kråkerøy, og som i god konseptuell ånd kunne kalles skulptur, la oss si bruksskulptur. Det blir scener fra det frie livet på isen, som du ser et glimt av i vedlagte foto, og muligens en duft (av frihet, såklart).»

 

www.beathe.info

www.flickr.com/people/beathe

www.instagram.com/beathe.info/

 

Margit Seland viser separatutstillingen Tid

«Jeg gleder meg til å komme tilbake Fredrikstad!» – skriver Margit Seland. Her vokste hun opp, og det gir en spesiell glede og spenning å komme tilbake. Det er 33 år siden hun flyttet, en generasjon og vel så det. Seland er nå i innspurten med arbeidene til utstillingen Tid.  Tid, år, årringer, vekst, rytme, repetisjon, linjer, forandring – dette er stikkord for arbeidene hun nå holder på med.  Seland arbeider med serier i tekstil og keramiske materialer, arbeider til vegg og gulv. Hun vil blant annet vise tre store tekstiler, laget i gammelt seil- og teltduk. Hun arbeider med sting og perforering. Årringer gir også assosiasjoner til fingeravtrykk og identitet. Av keramisk arbeid holder Seland på med en serie "treskiver". Laget i porselen og steingodsleire, bearbeidet med kopperoxyd. Tematikken er den samme som for tekstilene.

 

Margit Seland har studert tekstil og keramikk i Norge og Nederland. I 2000 avsluttet hun studiene ved institutt for keramikk ved Gerrit Rietveld Akademiet i Amsterdam, der hun siden har drevet eget verksted. Seland arbeider i grenseområdet kunst-design-kunsthåndverk. Hennes produksjon inkluderer bruksform i porselen, glass og tekstil, i tillegg til unikaarbeider for utstillinger. Seland arbeider også i oppdrag for industriell produksjon (blant annet for Royal Delft, Nederland). Naturen er en tilbakevendende inspirasjonskilde, i tillegg til industrielle bruksformer, som med en tvist kommer fram i en tidsriktig versjon. Hun spiller på kontrastene blank/matt, glatt/ru. Arbeidene hennes kommuniserer en estetikk av enkelhet og funksjonalitet. Produksjonen inkluderer bruksformer i porselen, glass og tekstil, i tillegg til skulpturelle arbeider for utstillinger og kunst i det offentlige rom. 

 

www.margitseland.com

 

Hazel Barstow viser separatutstillingen Sweet//Crude 

Hazel Barstow skriver: «Dette​ ​er​ ​min​ ​første​ ​separatutstilling siden​ ​jeg​ ​gikk​ ​ut​ ​fra​ ​MA​ ​Scenografi​ ​ved​ ​Akademi​ ​for​ ​Scenekunst, HiØ​ Fredrikstad. Utstillingen​ ​er​ ​et​ ​viktig​ ​steg​ ​for​ ​meg​ ​i​ ​en etableringsfase.​ ​Jeg​ ​har​ ​en​ ​BA​ ​i​ ​Billedkunst​ ​fra​ ​The​ ​Arts​ ​Institute​ ​at​ ​Bournemouth,​ ​og​ ​mine tidligere​ ​arbeider​ ​omhandler​ ​objekters​ ​performative​ ​og​ ​historiefortellende​ ​egenskaper.​ ​Med denne​ ​utstillingen​ ​ønsker​ ​jeg​ ​videreutvikle​ ​meg​ ​tverrfaglig​ ​mellom​ ​billedkunsten​ ​og​ ​de​ ​nye erfaringene​ ​innen​ ​scenekunst.»

 

Bakgrunn​ ​for​ ​skulpturutstillingen Sweet//Crude​ handler​ ​om minner.​ ​Med​ ​utgangspunkt​ ​i​ ​ Hazel Barstows​ ​britiske bakgrunn​ ​og​ ​slekt,​ ​utforsker hun ​tema​ ​som​ ​alderdom​ ​og​ ​en​ ​erkebritisk​ ​identitet​ ​som​ ​er​ ​både​ ​fjern​ ​og nær​ ​for henne.​ ​Bakgrunnen​ ​for​ ​dette​ ​er​ ​en​ ​del​ ​funn​ ​ Barstow​ ​gjorde​ ​etter​ ​sin​ ​skotske​ ​bestemor,​ ​Myra​ ​R. Falconer, som​ ​døde​ ​i​ ​2016.​ ​Funnene​ ​inkluderte​ ​et​ ​fotoalbum​ ​med​ ​bilder​ ​fra​ ​da​ ​hun​ ​jobbet​ ​som​ ​frivillig blomsterdekoratør,​ ​og​ ​en​ ​selvkomponert​ ​historie​ ​med​ ​tittel​ ​​The Christening. En​ ​fortelling​ ​ingen​ ​i familien​​ ​verken​ har ​hørt​ ​om​ ​eller​ ​vet​ ​bakgrunnen​ ​til​. ​I​ ​tillegg​ ​til​ ​disse​ ​objektene​ ​har​ ​Barstow en​ ​del​ ​bilder​ ​og​ ​minner​ ​fra​ ​​Clyde Court Retirement Properties, ​hvor​ ​hennes​ ​bestemor​ ​tilbrakte​ ​sine siste​ ​år.​ ​Dette​ ​danner​ ​grunnlaget​ ​for​ ​en​ ​kunstnerisk​ ​utforskning​ ​av​ ​minner​ ​og​ ​hva​ ​som​ ​er igjen​ ​etter​ ​en​ ​person.​ ​Hvordan​ ​lever​ ​personen​ ​videre​ ​i​ ​minnet?  Utstillingen​ ​befinner​ ​seg​ ​i et området mellom fakta​ ​og​ ​fiksjon,​ ​mellom​ ​det​ ​biografiske​ ​og​ ​fantasien.

 

www.hazelbarstow.com

 

Davood Zandian viser separatutstillingen Fotoalbum på Kafé ØKS

Davood Zandian fokusere på nostalgi og minner i utstillingen, følelser og opplevelser fra gamledager. Vår historie forteller oss hvem vi er, og Zandian vil gi folk en gjenopplevelse av sin egen historie ved å bruke sine personlige minner som utgangspunkt. 

Han skriver: «Med et fotoalbum gjenoppleves minnene gang på gang med det samme trygge innholdet. Men med vår digitale verden har fotoalbumene forsvunnet. Om tiden som har gått, de vi elsket/elsker, opplevelser, gleder og sorger.» Dette har stor betydning for Zandian. Han syns fotoalbum forteller mye og har mye nostalgi, og at det er viktig å bevare dem. Derfor vil han skape fotoalbum på lerret, gjenskape nostalgien og minnene.

 

Davood Zandian er født i Iran. Han har vært kunstner omtrent så lenge han kan huske. Som 10-åring fikk han jobb i atelieret til en maler i hjembyen Isfahan, midt i Iran. Som 15-åring fikk han begynne på sin 8-årige kunstutdannelse. Davood Zandian kom til Norge i 1986 som politisk flyktning. I Norge har han bodd en rekke steder før han kom til Sarpsborg for 16 år siden. Etter hvert begynte han å gjøre seg bemerket i Norge. Han fikk tilbud om flere utstillinger, ble antatt på Østlandsutstillingen i 2003, og på Høstutstillingen i 2013. Da Øivind Storm Bjerke i Klassekampen anmeldte Høstutstillingen det året skrev han blant annet: «Den store overraskelsen er debutanten Davood Zandian. Hans to portretter er virtuost og saftig malt i en dempet koloritt. Personskildringen er individualisert og gir overbevisende karakteristikker. Portrettene viser at Zandian har funnet sin egen form med en sjeldent godt utviklet malerisk nerve og kultur. Zandian har vanskelig for å sette ord på kunsten, det overlater han til betrakteren. Mye av inspirasjonen og innholdet er hentet fra Irans flere tusen år gamle kultur. Han mikser de nostalgiske stemningene med nyere overraskende innslag. Han har for eksempel forelsket seg i gamle fotoapparater og sveivegrammofoner, som blir svært så moderne satt inn i de enda eldre miljøene. I arbeidene til Davood Zandian kan vi nesten lukte de slitte koffertene, de polerte mahognymøblene eller de godt brukte klærne. Personene som skildres virker dessuten som om de befinner seg mellom våken og sovende tilstand. Vi blir uvilkårlig nysgjerrige på hva dette egentlig handler om. Forsiktig bruker Zandian begrepet magisk realisme om sine arbeider.»

 

 

www.davoodzandian.com/

mandagStengt
tirsdagStengt
onsdag12:00-17:00
torsdag12:00-17:00
fredag12:00-17:00
lørdag12:00-17:00
søndag12:00-17:00