Jalila Essaïdi / Thomas Kvam / Nikolaj Bendix Skyum Larsen / Hege Tapio / Clemens von Wedemeyer / Ask Brean

BRAVE NEW WORLD?

Invitasjon14x20
mandagStengt
tirsdagStengt
onsdag12:00-17:00
torsdag12:00-17:00
fredag12:00-17:00
lørdag12:00-17:00
søndag12:00-17:00

Med de digitale nyvinningene vi lever med i dag, er det lite som skiller samtiden fra temaene i flere science fiction-filmer. Det finnes fjernstyrte droner, våpen som kan avfyre på ansiktsgjenkjenning og ikke minst selvkjørende biler. Kunstig intelligens er på god vei til å bli en realitet, og innenfor genetikken åpner CRISPR 9-metoden for å bytte ut syke deler i genene med friske. Også transhumanismen er på frammarsj, der den rådende ideen er å påskynde evolusjonen gjennom stadige vitenskapelige forbedringer av mennesket. Samtidig preges verden av konstant uro, der flere konflikter har utspring i tilgang på velstand og ressurser. Nettopp fordeling av goder vil utvilsomt påvirke framtiden og mellommenneskelige relasjoner, og med dette som bakteppe stiller vi spørsmålet: Hvordan vil verden se ut om 30–40 år? Eller om 100 år? Hvilke scenarier tegnes opp innenfor den visuelle kunsten?

I filmen ESIOD av tyske Clemens von Wedemeyer (f. 1974) møter vi en kvinne som er på jakt etter sine minner, sin egen harddisk. Dette er lagret digitalt, og hun må identifisere seg for datasystemet for å få de tilbake. Men hva skjer når systemet, som styres av kunstig intelligens, ikke kjenner henne igjen? Wedemeyer skisserer et mulig fremtidig skrekkscenario, og utforsker hva som skjer med mennesket dersom vi plutselig mister det som definerer oss som individ, og der menneskets eksistens er overlatt til maskinen.

unstig intelligens står sentralt også i Thomas Kvams (f. 1972) verk HAL and The Horse, der Kvam har latt seg inspirere av det historiske dramaet som utspilte seg 11. mai 1997, da den russiske sjakkmesteren Garry Kasparov tapte mot computeren Deep Blue. Maskinen kunne kalkulere 200 millioner mulige trekk i sekundet, og hendelsen står som et symbol på et teknologisk paradigmeskifte. Tittelen på installasjonen refererer til den ikoniske filmen 2001: A Space Odyssey av Stanley Kubrick, og kunstneren ser med dette bakover for å peke mot fremtiden.

Utstillingen inkluderer også verket Machine 6.2, signert Kvam i samarbeid med Frode Olderied og laget så tidlig som i 2000. Her møter vi en robot som er langt fra estetisk, der den fråtser og babler i salen, og fremstår fryktinngytende og fascinerende på samme tid. Men hva om roboten hadde vært en vakker skapning? Hadde vi hatt like stor motvilje til den da?

Ask Brean vil vise videoverket Organisk maskineri, som tematiserer forholdet mellom menneske og maskin, om enn på en mer underfundig og mekanisk måte.

Den nederlandske kunstneren Jalila Essaïdi (f. 1982) arbeider i krysningen kunst og teknologi, og i verket Bulletproof Skin skisserer hun en type skuddsikker drakt for mennesker. Drakten er tenkt utført i edderkoppspinn, som relativt sett er enormt sterkt i forhold til størrelse, og slik sett muligens kan motstå kuler. Kan man se for seg at denne drakten kan masseproduseres, slik at enkeltmennesket kan beskytte seg dersom verdens nasjoner ikke går inn for nedrustning?

En annen kunstner som inntar en utforskende og nyskapende tilnærming til fremtidens utfordringer er Hege Tapio (f. 1973). Tapio har gjort seg bemerket med prosjekter i krysningen kunst og vitenskap, og i prosjektet Human Fuel utforsker hun mulighetene for hvorvidt menneskefett (etter fettsuging) kan omdannes til drivstoff og andre energiressurser. Det er lett å humre litt i møte med slike ideer, men mangel på ressurser vil trolig være en helt reell problemstilling i framtiden, og skal vi løse noen av utfordringene trengs alternative innganger.

Siste kunstner i utstillingen er danske Nikolaj Bendix Skyum Larsen (f. 1971), som med filmen Quicksand legger handlingen til år 2033. Vi aner konturene av dramatiske hendelser som tvinger mennesker til å flytte på seg – er det et Europa på randen av sammenbrudd vi møter? For hva med deg og meg, hva skal til for at vi selv legger ut på flukt? Hvor langt er vi villige til å gå for å sørge for en trygg havn? Hva er vi villige til å risikere?

Som del av utstillingen vil det arrangeres foredrag og kunstnersamtaler. Følg med på vår nettside eller Facebook for program.

Utstillingen er kuratert av Monica Holmen og Rikke Komissar.