Femke de Vries

WHAT TO BUY FOR THE FASHION-FOCUSED READER IN YOUR LIFE

03 Emotionalfacebook2

Hordaland kunstsenter starter høsten med utstillingen What to buy for the fashion-focused reader in your life av Femke de Vries, kunstner og forsker i motefeltet.

Femke de Vries utforsker interaksjonen mellom klær som materielle bruksgjenstander og mote som verdiskapende prosess. Den mangfoldige og dyptgående forskningspraksisen til de Vries kommer til syne i utstillingen hennes som består av tekst, lydverk og samlinger av moteplagg så vel som en nettside.  

Utstillingens tittel, What to buy for the fashion-focused reader in your life, henvender seg til oss som potensielle kunder. Det er imidlertid ikke klær disse ordene ønsker å selge. Tittelen, som er hentet direkte fra et motemagasin, portretterer en konsumkultur hvor språk og mote er tett sammenflettet. 

Språk, eller tekst, er ikke statisk. Hvordan vi bruker en tekst og hva den betyr endres over tid. Når ord trykkes på klesplagg plasseres de utenpå kroppen, og forvandles med det til en look. I en slik overgang erverver ordene en konkret økonomisk verdi – språk blir kapital. Femke de Vries fokuserer på kontemporær mote som et verdiskapingssystem. Hun reflekterer rundt posisjonen mote har i dagens opplevelsesøkonomi, og virkningen den har på produkter, skapere og brukere.  

Det er følelsenes og selvhjelpspromosjonens språk som utforskes i denne spesifikke utstillingen. Et språk som promoterer og beskriver “en bedre utgave av deg selv” – og som moteindustrien ofte assosierer til produktene sine – blir nå en materialisert del av selve objektet. Som et resultat av denne overgangen er ikke lenger objektets kvalitet eller funksjonalitet det viktige, men heller følelsen det frembringer. 

I sin utstilling indikerer Femke de Vries at moteindustrien ikke bare kapitaliserer på vår søken etter selvforbedring og dype følelser, men designer den og gjør den til en salgsvare.

 

Femke de Vries har sin bakgrunn i Fashion Design og Fashion Strategy (ArtEZ Fashion Masters). I samarbeid med forlaget Onomatopee har hun utgitt to bøker: Fashioning Value – Undressing Ornament (2015, nytt opplag 2018) og Dictionary Dressings (2016). Hun foreleser på ulike universiteter (blant annet ved ArtEZ Fashion Masters, Fashion Strategy) og har utviklet spesialiserte undervisningsprogram innenfor feltet moteforskning. 

Hennes forskningsbaserte praksis drives gjennom samarbeid og resulterer i arbeider som kobler sammen teori og praksis. Fram mot denne spesifikke utstillingen har hun jobbet tett med Hanka van der Voet, Zuzana Kostelanská, Jonathan Castro, Anouk Beckers, Beatrice Conefrey, Chinouk Filique de Miranda og Eurico Sá Fernandes.

Sammen med Hanka van der Voet og Elisa van Joolen har hun grunnlagt Warehouse, et sted for klær i kontekst i Amsterdam. 

mandagStengt
tirsdagStengt
onsdag12:00-17:00
torsdag12:00-17:00
fredag12:00-17:00
lørdag12:00-17:00
søndag12:00-17:00

Hordaland kunstsenter holder til i Bergen, og ble etablert i 1976 som det første kunstsenteret i Norge. Aktiviteten på Hordaland
Kunstsenter er synlig gjennom utstillingsprogrammet, med lik vekt på seminarer, presentasjoner og dialog. Siden 1987 har
Hordaland kunstsenter hatt et nordisk gjesteatelierprogram, som fra 2008 også er åpent for
internasjonale kunstnere, kuratorer, skribenter og andre innen kunstfeltet.